31.marts 2012
Tværfagligt forløb i fagene dansk og billedkunst.
Alderstrin: mellem-udskoling.
"Man kommer ikke foran ved at gå i andres fodspor" Lars Larsen
Sådan står der indledningsvis i FIRE-modellen, hvad, hvorfor og især hvordan. som er skrevet som en opskrift, som er lige til at gå til. Forfatterne skriver at de tænker, at ligesom en dygtig kok, benytter en dygtig lærer sig af grundopskrifter, som ændres undervejs til lærerens eget gedigne håndværk. Derudover skriver de at FIRE-modellen er tænkt som en hjælp til den lærer, der gerne vil arbejde med innovative og entreprenante undervisningsforløb i en faglig sammenhæng. Med det menes forløb, der både giver eleverne faglig viden og innovative/entreprenante kompetencer og desuden arbejder med innovative metoder. FIRE-modellen består af fire faser, som forløbet tilrettelægges efter. Forløbet ligner den form for problemløsning, man anvender både i hverdagen og i undersøgende virksomhed som fx forskning. I hverdagssituationer er det første, der sker, når man oplever et problem, at man faktisk opdager det!.... (Rohde, Olsen 2012)Vi opdagede at skolens bibliotek havde et problem omkring ÆSELØRE i skolens bøger. Denne problemstilling blev udgangspunkt for mit undervisningsforløb. Undervisningen var på forhånd udvalgt til at omhandle visuel kommunikation og genren Manga skulle være værktøjet. Manga betyder underholdende japanske billeder. Men før eleverne kunne begynde at løse bibliotekets problemstilling måtte jeg først uddanne nogle eksperter inden for genren, nemlig 22 elever i 5. klasse.
Jeg lagde ud med at eleverne, bl.a. ved hjælp af et godt materiale fra Louisiana, undersøgte hvad genrens histore og kendetegn er. Derefter brugte jeg diverse "step by step" tegnemetoder til at "uddanne" eleverne til "Mangaeksperter".
Jeg havde forberedt en aktionsforskning der omhandlede elever som har svært ved at tegne, eller på anden måde problemer med at fastholde fokus i forløbet. Jeg havde blandt andet medbragt Dublo-lego mænd til forsimple tegneundervisningen. Planlagt praktisk arbejde såsom at arrangere en Mangaopslagstavle med inspiration, kendetegn m.m. Men aktionsforskningen blev aldrig "sat i søen" idet alle 22 elever var fuldt optaget hele tiden. Der var på ét tidspunkt optagt til iværksættelse, da to drenge ikke kunne få tegningerne til at ligne, hvilket de var frustreret over. De blev sendt ud til en luftepause og da de kom tilbage 5 min. senere hjalp jeg dem med at afkode tegnevejledningen. Derefter begyndte det at ligne og troen på sig selv begyndte at blomstre hos dem begge.
"Caroline se hvad jeg har tegnet" sagde en af drengene i klassen
"den har du da ikke tegnet hva?" spurgte jeg "jo, jeg har helt selv tegnet det hele"
Jeg svarede "jamen du sagde jo sidste gang, at du ikke kunne tegne...."
"Ja, men det troede jeg heller ikke at jeg kunne" sagde han med et stort smil ;D
Næste trin i undervisningsforløbet er innovationsprocessen. Eleverne starter med et besøg på biblioteket hvor de bliver præsenteret for problemstillingen
Eleverne går tilbage i klasseværelset og vender og drejer
problemstillingen ved hjælp af forskellige øvelser der har til formål at få
problemstillingen ind under huden på dem. Eleverne afslutter fasen med i
fællesskab at få formuleret et arbejdsspørgsmål der lyder således:
Hvordan kan vi hjælpe bibliotekarerne med, at eleverne
ikke laver
æselører i
skolens bøger?
Eleverne drøfter blandt andet hvad problemstillingen
indebærer og hvordan de kan bringe deres ekspertviden i spil. I denne fase
udvikler eleverne deres kognitive forståelse for Manga som et visuelt
kommunikationsmiddel.
Jeg har lavet en didaktisk analyse af undervisningsforløbet Manga hvor jeg har indsat forløbet i analysemodellen Biggs-trappen.I analysen arbejdede jeg med problemstillingen:
Kan vi bruge
innovation og entreprenørskab, som et didaktisk middel,
til at opkvalificere elevernes
læring i folkeskolen?
Konklusionen på disse didaktiske refleksioner har jeg klippet ud af min opgave og lyder således:
Det er for
mig ingen tvivl om at innovation og entreprenørskab kan være et redskab til at
opkvalificere elevernes læring i folkeskolen. I den traditionelle undervisningsdidaktik
ville Mangaforløbet være afsluttet, da eleverne havde tegnet deres mini Manga
tegneserie. De flotte tegneserier ville måske være udstillet et sted på skolens
område og dermed er forløbet slut. Men med den innovativeproces stopper
læringen ikke her. Den fortsætter og skaber videre refleksion og forståelse af,
hvorfor eleverne har lært om emnet, og hvad de kan bruge deres ekspertviden om
Manga til. Den innovativeproces bidrager på denne måde med flere vigtige
elementer til progressionen i elevernes læring.
Den sidste
grundsten i mit Innovativemindset vil jeg navngive som meningsfuldhed. Meningsfuldhed
fordi at eleverne i 5.b tvinges til at tage det sidste skridt på den kognitive trappe,
for at kunne løse problemstillingen. Dette trin kan de kun tage, hvis
undervisningen har givet mening for dem, ellers vil de ikke kunne problemløse
med deres ”Mangaekspertviden”.
Innovation og entreprenørskab vil jeg på baggrund af denne analyse argumentere
for bidrager med en betydelig og vigtig opkvalificering af elevernes læring i
folkeskolen. Jeg vil derfor, i mit kommende virke som skolelærer, sætte mine
kræfter i at denne tænkning bliver lukket ind i den danske folkeskole.
Undervisningsforløbet Manga blev afsluttet med et Release Party på skolens bibliotek. I den sidste del af forløbet trådte faget dansk, og et fantastisk samarbejde med dansklæreren, Hanne Hueg, for alvor i kraft. Eleverne lærte hvordan man laver en pressemeddelelse, udformede selv en invitation til forældre, ledelse, parallelklasser m.m..Til 5.b's Release Party viste eleverne stolt deres produkter frem, som blev en samlet kampagne bestående af plakater, vores Mangafigur, Say (som heltinden kom til at hedde) i fuld størrelse, med en taske fyldt med super flotte bogmærker i til skolens elever. Eleverne ville gerne have lavet en reklamefilm, som der blev linket til via bogmærkerne, men som så ofte blev tiden for knap, og vi blev derfor nødt til at begrænse os lidt.
Bornholms Tidende 15.03.2012 |
Samlet set en god læringsproces både for eleverne og mig selv, der vidner om en oplevelse af succes når teori og praksis går hånd i hånd. "At se med viden" som Tone Kvernbekk så beskrivende formulerer det.
Caroline :)
Caroline :)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar